Sep 22, 2013

Aku bukan rajin

Assalamualaikum semua :)

Dear blog,

Kau tau apa itu kebersihan ? kebersihan tuh kalau ikot definasi aku senang je, as long as benda tuh bersih dan tak menyakitkan mata aku, itu dah cukup. Baru aku sedar yang aku nie tak rajin atau pun boleh di kategorikan pemalas tapi aku nie tak suka tengok benda kotor. Kalau sikit2 takpe tapi kalau tahap sakit mata aku nak pandang, itu dah dikira kotor lah kan.

Perkara nie diakui mak aku sendiri. Berlaku satu kejadian dirumah makcik aku.

situasi pertama.

sesampai je rumah makcik aku;

Aku ke dapur mencari makanan, macam biasa lah kan. Sampai kat dapur tengok pergghhh berselerak, nie pun macam biasa. Walaupun makcik aku ada 5 anak perempuan tapi dapur dia tak pernah bersih. Kata erti bagi bersih disini ialah berselerak. Makan minum tak reti basuh. Pinggan tak terap. jadinya, bila dah aku yang pandang, terus lah aku basuh kemas sinki2 tuh. Pada ketika itu, makcik, adik, mama, syikin (anak makcik no 3) datang ke dapar.

Syikin: rajinnya kat eka nie basuh pinggan. selalu kalau datang mesti nak kemas dapur kami.
Aku: dah korg malas nak kemas, aku kemaskan lah.
Mama; *mencelah* kak eka hang nie bukan rajin tapi dia tak suka tengok benda kotor, jadinya dia kena lah buat srndiri.

tetba aku terfikir, betul jugak apa mama cakap. Aku memang bukan jenis rajin. Contohnya kalau mama cakap je nak mengemas, alih perabot semua, mesti aku akan cakap "tak payah lah ma. baru susun kan" Itu alasan aku yang paling tak berkesan lah. Selalunya mama ubah je even aku cakap tak payah. erkkk. Mama aku memang rajin. Rajin mengemas dan memunggah.

Bagi aku plak, rumah tuh tak payah barang banyak pun takpe asal kan ada ruang untuk berehat dan senang untuk aku mengemas. Benda paling aku pantang sekali ada habuk dan rambut berguguran atas lantai. Jadinya hari2 kena sapu rumah tuh sebab rambut masing2 asyik musim luruh je. HAHAHA. Tapi masalahnya rumah aku tuh bamyak sangat barang, memang tak lah kan, tapi aku selalu cekalkan je hati untuk menyampu. Memang tak senang kalau tak menyapu sehari. Rasa habuk tuh berkati walau hari2 sapu.

Tabiat menyapu nie aku bawak bila aku duduk asing dari keluarga. Dari zaman kolej sampai lah sekarang, bilik aku mesti ada penyapu sendiri untuk memudahkan aku menyapu bila2 masa. Dan aku tak suka kalau kongsi penyapu sebab orang lain tak pandai jaga penyapu tuh. Aku bukan nak tuduh tapi memang kenyataan. Kang mana2 dyorg campak penyapu tuh. Lepas tuh kotor. Lepas tuh dah sapu tak reti nak buang rambut yang lekat2 dekat penyapu tuh. Itu aku pantang. Geli lah rambut2 berkumpul kat penyapu. ggrrrr -,-

Jadinya lagi, memang aku je lah yang mengeemas. Bukan nak berkira tapi kadang2 takde orang appreciate pun. At least kalau dah tau diri tuh tak berapa nak rajin pegang penyapu so jangan lah buat sampah. Sudahnya hari2 aku kena menyapu. Tak paham betul macam mana dyorg boleh pandangggg je lantai tuh kotor bersepah. Kotor dalam konteks nie bukan lah kotor yang kotor tuh cumanya penuh rambut je, tak pun bekas pemadam tuh. Itu lagi 1 aku pantang, pantang nampak ! Dah padam tak reti2 nak sapu balik. Lepas tuh bersepah atas lantai. Aku pandang pun tak selera hitam2 kat bawah tuh. Nak jalan pun melekat. aiishhh. sakit pulok hati kita.


pffttt~ banyak plak ngadunya. sebenarnya banyak lagi. Tapi nie je aku mampu taip. Anyway, penyapu aku baru patah semalam akibat aku bunuh cicak. Penyapu tuh dah berjasa selama 2 tahun. Sedih betul. Tengah fikir nak sapu pakai penyapu apa. Terpaksa pinjam penyapu bilik sebelah. errkk. 0.0

Okey lah, Dah subuh nie. Bye.

salam.